Над 30% ръст на запитванията за имоти от началото на годината отчита бранша
Жилищният пазар е започнал активно 2025 г., като запитванията от купувачите са нараснали с 30-40%, а търсенията им обхващат цялата страна. Това съобщи Полина Стойкова, изпълнителен директор на BULGARIAN PROPERTIES по време на събитието Real Estate Business Forum, организирано от портала Imoti.net, част от Investor Media Group.
„Това не е характерно за началото на годината и никога не е било толкова силно изразено на фона на предходна силна година“, посочи Стойкова.
Според Анжелина Добрева, собственик и управител на агенцията за недвижими имоти RealNet, търсенето от началото на годината е най-високото за периода през последните пет години.
Купувачите търсят имот с цел запазване на спестяванията си, вземане на кредит при все още добри условия и предпазване от бъдещ ръст на цените. Те следват развитието на новото строителство, като вече нямат твърди изисквания за конкретни локации, а преглеждат целия пазар и преценяват в кои квартали им стигат възможностите да закупят жилище, каза Стойкова.
Вижте нашите оферти за ново строителство в София
На фона на активното търсене предлагането остава ограничено и няма признаци да се увеличи, ако се съди по спада на издадените разрешения за строеж през миналата година, каза Стойкова. Интересът на купувачите към съществуващи имоти на пазара, включително към два нови проекта, които Bulgarian Properties е започнала да предлага в София и в Костинброд, е голям. „По-специално проектът в Костинброд предизвика истински фурор, като десетки клиенти резервираха жилища в рамките на няколко седмици“, съобщи Стойкова.
Според нея тази година трудно ще бъде постигнат баланс между търсенето и предлагането на пазара и това ще поддържа ръста на цените. Към новото строителство, което е недостатъчно, за да отговори на голямото търсене, се прибавя ограниченото предлагане на имоти на вторичния пазар. Собствениците на такива имоти все още изчакват, тъй като искат да са сигурни, че е достигнат върхът на цените, и Стойкова очаква тенденцията да се запази до приемането на страната ни в еврозоната.
Продавачи, които се разделят със старото си жилище, за да купят друго с по-високо качество и на по-добра локация, също задържат имотите си поради страха, че няма да намерят достатъчно добро жилище, каза Добрева. Тя съобщи още за тенденция хора, които са напуснали страната в годините на масовата емиграция през 90-те години на миналия век и са продали имота си, да се завръщат и да търсят имоти за покупка за себе си или за децата си.
Максималният срок за продажба на жилище на вторичния пазар е един месец, като повечето сделки се реализират до третата седмица от обявяването на имота, ако цената му е съобразена с пазарната, отбеляза Добрева. „Продавачите вече подготвят по-дълго време имота си преди да го пуснат за продажба – документално и от гледна точка на освежаване, като подготовката отнема повече време от реалната продажба“, каза тя.
Ако през 2022 и 2023 г. купувачите са отправяли предложения над офертната цена и за един имот е имало минимум трима кандидати с равни условия, сега те са средно двама, но условията не са равни, съобщи Добрева. Имотите се купуват на офертната им цена или с незначителна отстъпка под 5%, допълни тя.
Пазарът на къщи около София също предизвиква интереса на купувачите, като той е насочен към три типа имоти – бюджетна къща старо строителство, която изисква значителни средства за ремонт, къщи до 500 хил. евро, които сега са масов сегмент на пазара, и къщи над 500 хил. евро, към които има по-високи изисквания и очаквания, съобщи Христо Георгиев, управител на агенцията за недвижими имоти iHОМЕ. Купувачите на къщи са хора в 30-те си години, които създават семейство и търсят основен имот в по-добра среда за живот.
Вижте оферти за къщи около София
Те разглеждат жилища в райони до 30 км от София с бърз и лесен достъп до града, водени от убеждението, че е по-добре да платят 250 хил. евро за къща в околностите на столицата, отколкото за двустаен апартамент в града, допълни той.
През 2024 г. отново беше отбелязан рекорден ръст в жилищното кредитиране, като портфейлът на жилищните кредити в банковата система нарасна до близо 25,7 млрд. лв. За сравнение, в края на 2023 г. той достигна 19,9 млрд. лв. Ръстът е с 29% на годишна база, съобщи Десислава Арабаджиева, ръководител отдел „Анализ и одобряване на кредитни продукти за физически лица“ във Fibank.
„Желанието за дългосрочна инвестиция беше подкрепено от ниските лихвени проценти и от стабилния ръст на жилищния пазар“, каза тя. Между 2021 и 2024 г. лихвите по жилищните заеми са били на ниво между 2,6% и 2,5%.
Регулациите, наложени от БНБ през октомври 2024 г., не са се отразили на търсенето на кредити. Централната банка наложи ограничения в три посоки. Първо, съотношението между размера на кредита и стойността на имота вече не може да надвишава 85%. Преди това банките са предлагали възможности за кредитиране до 90% от стойността на жилището. Второто изискване беше общият размер на вноската по ипотечния кредит да не надвишава 50% от доходите на купувачите. Това според Арабаджиева е по-сериозно ограничение, тъй като преди въвеждането на регулациите банките са имали по-висок праг до 60%-70%. Третото изискване за максимален срок на кредита от 30 години е ограничило донякъде младите семейства, тъй като преди това те са можели да теглят кредит със срок до 35 години.
Маналата година 44% от сделките с имоти в страната са осъществени с ипотечен кредит, каза Арабаджиева, цитирайки данни на Агенцията по вписванията. В София това се отнася за 73% от сделките поради по-високите цени на жилищата, а в останалите големи градове около половината от покупките са били подпомогнати с кредит. При ваканционните имоти делът на сделките със собствено финансиране все още е по-голям.
Арабаджиева посъветва купувачите на жилища да определят правилно бюджета си и да предвиждат всички разходи, с които е свързано закупуването на имота.
Основен партньор на Real Estate Business Forums and Awards е Fibank.
Партньори на проекта са: Bulgarian Properties, Имотен Център, Дигитална агенция SEOMAX, Агенция за преводи “Нова Транслейт” и Столето .
С подкрепата на: Девин Минерална, Ведра кафе, Lovico, White Bite Catering, Print.bg, DiKa, Хипермаркет HIT MAX – Младости онлайн супермаркет shop.gladen.bg.
Институционални партньори на проекта са:Национално сдружение Недвижими имоти (НСНИ), Камарата на строителите в България, Международна федерация за недвижими имоти „FIABCI“, Български Съвет за Устойчиво Развитие, Асоциация за развитие на брокерите на имоти (АРБИ), Национално сдружение Брокери на имоти (НСБИ),Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), Университета за национално и световно стопанство (УНСС), Българската фасилити мениджмънт асоциация, Българска стопанска камара – съюз на българския бизнес, Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране (BVCA), Българската стартъп асоциация (BESCO).
Медийни партньори са Investor.bg, Dnes.bg, Bulgaria ON AIR, SeeNews, Градът Медия Груп, вестник „Строител“, Stolica.bg, Dir.bg, stroitelbg.bg и stroiteli-bg.com.
Още новини