Полина Стойкова за Imoti.net: Най-важното е да носим полза за клиентите си
Тази година imoti.net навърши 20 години. По този повод те се обърнаха към 20 водещи експерти в сектор недвижими имоти, за да споделят своя успешен път на развитие.
Полина Стойкова MRICS е изпълнителен директор и съсобственик на BULGARIAN PROPERTIES. Тя е един от най-уважаваните експерти в областта на недвижимите имоти в България. Присъства често в медиите с коментари относно актуалните тенденции и прогнози за развитието на имотния пазар, а анализите на BULGARIAN PROPERTIES са високо ценени и се следят с интерес от всички пазарни участници.
Какво беше Вашето начало в бизнеса с недвижими имоти?
Стартирахме дейността на BULGARIAN PROPERTIES през далечната 2003 г. с идеята да отговорим на зараждащия се интерес от чужденци към имоти в България. По това време вече бяхме натрупали известен опит в работата и контактите с британци. Бяхме запознати и с възможностите, които се откриваха в резултат на развитието на интернет, Google и стартиращата по това време първата вълна на дигитализация на имотния бизнес.
Тази комбинация от опит, познания и уцелване на правилния момент за стартирането на базиран в интернет имотен бизнес ни даде възможност още в първите месеци след пускането на нашия уебсайт да успеем да се класираме на първи места и да привлечем интерес.
Времето беше подходящо и по отношение на развитието на нашата страна и привличането на чуждестранни инвестиции. Тогава предстоеше България да бъде приета в Европейския съюз и очакванията бяха за нарастване на цените на имотите по примера на други новоприети страни. Това правеше страната ни изключително атрактивна за развитие на всякакви проекти, включително и имотни.
На този етап имотният бизнес в България беше предимно офлайн, имотните портали едва прохождаха, а много малка част от клиентите търсеха имоти онлайн. Ние обаче имахме предимството да работим с чуждестранни купувачи, които бяха с няколко години напред. Във Великобритания вече работеха онлайн имотни портали и ние учехме от тях и от имотния бизнес на запад като цяло, за да можем да се научим да ползваме новите технологии, както и да отговорим на очакванията на чуждестранните купувачи.
Всичко това трябваше да го адаптираме към българската реалност и да започнем този дълъг и често труден процес на промяна и дигитализация на имотния бизнес, който и в момента продължава и който извървява доста дълъг път.
Имаше ли пречки, които трябваше да преодолявате, за да се развивате?
Основните пречки по онова време бяха свързани с това да успеем да отговорим на потребностите на чуждестранните купувачи и да ги съпровождаме в целия процес на покупка, а и често години след това, помагайки им да се адаптират в българската реалност и новия живот, който искаха да живеят тук.
Трябваше много бързо да разраснем дейността си, да наемем и обучим сътрудници със специфични знания и умения в сферата на недвижимите имоти, каквито към онзи момент липсваха на пазара, да накараме собствениците на имоти да ни разпознаят като доверен партньор.
С течение на годините се наложи много бързо да се адаптираме на променящите се пазарни условия, да преминем през глобалната финансова криза от 2008 г., да се научим да работим с новата голяма група купувачи от Русия, както и да се установим на градския жилищен пазар и в сферата на новото строителство, където сме лидери в момента.
Обръщайки се назад, бих казала, че всяка година ни е поднасяла поне по една криза и може би този опит ни помага и през 2020 г. да намерим пътя напред и да задържим лидерските си позиции.
В какво отношение се развивахте?
Във всички направления едновременно. И понеже всичко се променя много бързо, се налага постоянно да се развиваме да се учим и да надграждаме едновременно във всички сфери от нашата дейност.
Как се справя компанията ви със ситуацията в момента – пандемията и очакваната икономическа криза?
Мисля, че много успешно преминаваме през тази криза и имаме шанс да компенсираме загубите от паузата през пролетта и дори да отчетем ръст. Ако това се случи, мисля, че всички ще бъдем много щастливи и ще трябва да си кажем едно голямо браво.
Дългогодишният опит, утвърден бранд и сайт, натрупаните умения и у мениджмънта, и у брокерите, както и богатото ни портфолио от имоти в цялата страна ни помагат да преминем и през тази криза и мисля, че от нея ще излезем още по-силни и уверени в себе си.
Какво предвижда вашият план за развитие в следващите години?
Ние винаги сме гледали дългосрочно на позиционирането си на пазара и сме инвестирали в нови умения и технологии. Това ще бъде посоката и в следващите години.
За нас най-важното е да успяваме да носим полза за нашите клиенти и за обществото като цяло и мисля, че те го оценяват.
Имаме волята и уменията да се променяме в тази посока и непрекъснато ще го правим, за да отговорим на нуждите на нашите клиенти и на имотния пазар като цяло.
BULGARIAN PROPERTIES е водеща компания за недвижими имоти с над 17-годишен опит и хиляди успешно реализирани продажби на имоти на български и чуждестранни клиенти от над 100 националности. Компанията е създадена през 2003 г. и разполага с офиси в цялата страна. Носител е на редица отличия, сред които Агенция на годината за 2018 г. и Най-добър сайт на агенция за 2019 г. в Годишните награди на Imoti.net.
Още новини