Секторите на индустриалните площи, офисите и търговските имоти
Индустриални площи
Както всеки от останалите сектори и на този за индустриални площи се усеща ефектът от световната криза, но тонът по време на дискусията бе оптимистичен, защото това е пазар, който тепърва се развива в България и има голям потенциал. Участниците в панела се обединиха около мнението, че времето и улеснената процедура са решаващи фактори при привличането на инвеститори.
Докато брокерите все още се притесняват колко високи са цените на земята и дали те не пречат на инвеститорите в индустриалния сектор, чуждестранни строителни предприемачи поставят по-голяма тежест върху сигурността и прозрачността на административните процедури.
"Има много инвеститори, които биха инвестирали в България, но само, ако условията са добри. Намерете верния клиент и го убедете да инвестира в България, но му дайте сигурността и гаранциите, че процесът е под контрол", каза един от участниците.
Друг от участниците сподели, че ще има отлив на инвеститори, но той няма да е голям, а тези инвеститори, които тепърва ще дойдат, ще са много по-качествени.
Общите изводи са, че инвеститорите ще се колебаят, ако не им се предложи сигурност и гаранции и че в момента има търсене на логистични площи, но предлагане на практика няма.
Офиси
Участниците в панела за офис площи бяха единодушни, че наемателите на бизнес площи не трябва да се надяват на намаляване на цените на офисите в средносрочен план, но това важи само за качествените проекти. Някои от другите изводи, до които стигнаха експертите са следните:
• Влиянието на кризата в сектора ще се отрази в забавянето на сделките.
• Част от инвеститорите, за които офис площите не са основната дейност, ще се оттеглят от пазара.
• Кризата на пазара на офиси отново има оздравителен ефект, защото ще отсее качествените обекти с добра локация и цена.
• Клиентите на офис площи ще имат избор, но ще трябва да плащат за него.
• Сградите вече се наемат на по-късен етаж от строежа им.
• Икономическата ситуация в България е едно от най-положителните неща, които ще привличат бъдещите купувачи/наематели на офис площи.
• Нивата на цените ще се задържат, няма да има пренасищане, защото част от проектите няма да се реализират.
Търговски площи
През последните няколко години в България започна да навлиза модата на търговските центрове или на така наречените молове. Вече има построени няколко мола в големи градове, а още няколко се строят в момента или са на чертожната дъска.
Основните въпроси, по които говориха участниците в панела, бяха свързани с коя е печелившата формула при построяването на един търговски център, дали кризата е засегнала този сегмент на пазара и кои са водещите критерии при избора на търговска площ от страна на наемателите.
Експертите, които участваха в дискусията, постигнаха съгласие по въпроса, че основни фактори при планирането на търговски площи са къде и как е изгодно да се построи проектът, дали има достатъчно покупателна способност в града и подкрепа от страна на общината и държавата.
Относно това, дали кризата е достигнала и до пазара на търговски площи участниците казаха, че ще има предприемачи, които няма да успеят да построят обектите се поради редица причини, че вече ще има селекция на предприемачите и че много от проектите в по-малките градове може би никога няма да се случат.
С общи усилия участниците представиха набор от критерии, които са водещи при избора на търговска площ от наемателите: локация, концепция, опит на инвеститора, добро управление на обекта след построяването, цена и наемателски микс. Представителите на бизнеса, които участваха в тази част от конференцията споделиха, че без част от тези критерии не пристъпват към обсъждането на договор за наем.
Дискусията завърши с оптимистично настроение и със заключението, че е въпрос на време инвеститорите да се върнат и че ще могат да очакват доста по-високо качество на обектите и услугите.